Välkommen till Flatåsskolan

Välkommen till Flatåsskolan
Bild: Anna Barrefors

2a

Härlig sommardag
Idag hälsade sommaren på. Glada i hågen promenerade vi till Lekplatsen kring gamla Spinetten.

Loket har varit populärt redan då vi besökte lekplatsen förra året. Men i år hade det tillkommit fler nyheter, ett jättehjul som var kul att balansera på.

Den nya konstgräsplanen var en höjdpunkt enligt många barn.

Många av barnen kan skilja på spindlar och insekter, och det skapades ett riktigt gott tillfälle att prata om våra 6-beniga vänner då den här krabaten tittade fram!
 
 
 
Röhsska muséet
Det var inte det "Ryska museet" vi besökte, som några av barnen trodde, utan det Röhsska. Vi fick en god förklaring till muséets namnval av vår guide Louise när vi satt på trappan. Det var två bröder som hade donerat mycket till museet, August och Vilhelm Röhs, och för att hedra dem döptes museet sedan efter dem.

Vi var lite osäkra på vad egentligen "designväskan" skulle innehåll...
 
Det var mycket och vi fick fundera på olika prylars, form, färg, material, användningsområde och ergonomiska egenskaper. Några var ganska lätta...som cola flaskan.

Men att föremålet nedan skulle vara en potta, Pimpinette, var mycket svårgissat...
 
 
Plikta
 
Ända sedan årskurs 1 har Plikta tillhört klassens favorit utflyktsmål. Därför var de många barn som blev besvikna att vi fick ställa in uflykten till Plikta. Glädjen var därför stor när vi kunde besöka Plikta sista torsdagen i april.
 
De barn som ville fick även möjlilgheten att träffa djuren på Barnens Zoo.

Och tänk, vi fick även klappa hästarna vilket var en av dagens höjdpunkter.

 
På Stadsmuséet

Det var ihållande regn så vi valde att åka till Stadsmuséet istället för den planerade Pliktautflykten.

Så här ser vi ut när vi föreställer Gustav II Adolf

På stadsmusét finns det ett jättetrevligt ställe att fika på.

Förr i tiden fick barnen lära sig ett yrke tidigt.

Hur sydde man på en symaskin när det inte fanns el?

Givetvis fanns det tid att leka på "Barnens museum" också

Skolföreställning av KULMUS stora utbud 
Det var ganska kallt när vi begav oss till Kulturhuset på Frölunda Torg för att vara med om KULMUS skolföreställning.

När vi gick uppför trappan såg vi några enstaka snöflingor. Men det glömdes snabbt bort då vi satt i publiken.

Föreställningen började med regn och sedan en regnbåde och även regndans.

Sen bar det iväg till Paris.

När vi var där fick vi "trolla" bort oss med den gemensamma dansen "Gangnamstyle", mycket populärt!


Efter den här fartfyllda dansen var det lugnt att åka till skogen.


Innan showen var helt slut fick vi träffa regnbågen igen.


Barnen tyckte att föreställningen var riktig rolig och flera blev sugna på att börja spela instrument.

Vi tog en promenad förbi Frölundaskolan och lekte på en lekplats.

Jag kan hänga med en hand!

Och jag kan hänga som en fladdermus!


Påskpyssel
Sista skoldagen innan påsk var klassen uppdelad i i halvklass. Vi hade påskpyssel på schemat. Här kommer en bildkavalkad på våra fina påsktuppar:

GLAD PÅSK!!!

Tvärgrupper med klass 3 A, 21/3-2013
För att barnen skall känna större delaktighet och inflytande över sitt arbete så valde vi att barnen i klassen fick välja mellan olika aktiviteter. Under dagen kunde man utifrån eget intresse välja aktiveteterna: Hemkunskap, Bild, Idrott och Drama. Vi organiserade oss i tvärgrupper med klass 3 A.
En av de stolta bagarna

Att baka scones är både roligt, lärorikt och gott.

Idrottens aktivitet gick i dansens tecken. Mycket fart och fläkt.


Ett vackert konstverk i lera under "bildstationen"


Drama bjöd på många skratt, hur dramatiserar man en elvisp? Här ett bra exempel.

Gemensamhetsdag i A-spåret
Det var ett tag sedan som vi hade en gemensamhetsdag i A-spåret. Platsen för gemensamhetsdagen den 7 mars var i vår skolskog. Som vanligt samlades alla barnen i en jättelik ring för att få ta del av informationen.

Barnen delades in i tvärgrupper med stationer. Stationerna bestod av "Entiteleken", "36-leken", drama utomhus och "Städning". Vi bjöd även på goda plättar. Det smakade riktigt gott att äta ute. För visst ser vi ganska belåtna ut när vi bildar en ring runt en tall.


Jordlingar
Gemensamhetsdagen den siste februari 2013 åkte vi till Världskulturmuséet. Vi fick vänta på vår guide i den stora trappan.
Det fanns många saker att titta på där, och vår duktiga guide berättade om många prylar från olika delar av världen.


Efter en intressant genomgång  hur  prylar kan bryta våld till fred och vikten av vänskap kunde vi ta "raketen" (dvs hissen) till planeten jorden. Vi fick vara rymdvarelser som betraktar jordens invånare, jordlingar.
Vår guide blev nu en rymdvarlese med hjälm och overall och vi höra allt som kan vara viktigt för en jordling, sömn, mat, kärlek, musik osv. Barnen fick berätta vad som är viktigt för dem, allt från syre till tandkräm var förslag.
Vi hann även leka en stund i barnrummet. Här hoppar vi runt i "Kärlekshavet".

Torsdagen den 21 februari
Dagens mål för utedagen har varit ämnet teknik:
""Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov." LGR 11
Vi samlade barnen och deras uppgift var att två och två diskutera vilka tekniska uppfinningar de har använt sig under morgonen.

Oftast tänker man på elektriska apparater när det gäller teknik, men blixtlåset är en teknisk uppfinning. För varje tekniskt föremål skulle barnen plocka med sig en sten, kotte eller pinne under vår promenad upp till skolskogen
Exempel på tekniska föremål som barnen kom på var: tandborste, tv-apparat, osthyvel, mobiltelefon, tvåvåningssäng, hårspänne och bil.
Efter fikat fick barnen leka den populära leken "Robot" som även den går i teknikens tecken.

Utedagar i februari 2013
Vi haft förmånen att ha en dramapedagog i klassen under några tillfällen. Barnen har då varit indelade i halvklass. Den andra halvan av klassen har då arbetat med praktisk matematik och samarbetsövningar utomhus.Här är en axplock vad vi har jobbat med:
Uppdrag: Bilda en kvadrat med 5 pinnar.
Uppdrag: Hitta något i skogen som har formen av en triangel.
 Det krävs att man samarbetar när man har fått ett uppdrag.
Hur skall man bilda geometriska figurer med hjälp av sina kroppar?
 En cirkel kan se ut såhär...
 ...eller såhär.
 En lösning på fyra personer som bildar en triangel...
...och här är en annan lösning.


Dinosaurielektion på Naturhistoriska
För omväxlingens skull så blev tisdagen den 13 november vår utedag i V 46, pga att det inte passade för muséet att vi skulle komma en torsdag.

Vår guide Lotta kunde svara på många av klassens vetgiriga frågor.Hon berättade att det var en 12-årig flicka som fann den första fossilen av "fisködlan". Men vetenskapsmännen trodde att hon bara hittade på, och att hon hade blandat ihop fossil från ett krokodilhuvud, sköldpaddskropp och valstjärt.

Hon berättade också att alla köttätande dinosaurier har tre tår medan de växtätande har fyra tår. Dessutom fick vi veta att forskarna har kommit fram till att Tyrannosaurus Rex hade fjädrar. Så nu måste alla tavlor och modeller egentligen göras om...om de skall vara korrekta.

Efter besöker passade vi på att leka på Plikta en stund.




OS på Slottskogsvallen den 4 september

Humöret var på topp inför vår stora OS-dag.

I sedvanlig OS-ordning startade Flatåsskolans OS med invigning. Våra fanbärare var klassens ansvarsbarn.